Tukkatalo- Asiantuntemusta jo vuodesta 1964
Tukkatalo on 1964 perustettu perheyritys, jonka toimintaa on alusta asti leimannut pyrkimys ekologiseen ja turvalliseen kauneuteen. Meille ei koskaan ole riittänyt että se on ”ihan hyvä”- siksi panostamme vahvaan ammattiosaamiseen. Asiantuntijamme vastaavatkin mielellään kysymyksiisi ja neuvovat oikeiden tuotteiden valinnassa.
Meillä on tällähetkellä kokemusasiantuntemusta 54 vuotta takana ja työvuosia toista sataa.
Tukkatalon perustaja, Anja Ahlberg on ollut aina aikaansa edellä. Hän perusti liikkeensä suomen ensimmäiseen ostoskeskukseen – Munkkivuoreen vuonna 1964. Samalla vuosikymmenellä ja luonnonvoimalla syntyivät kaksoset, rakas tyttölapsi sekä terhakka kampaamoyritys.
Kun yritys perustettiin 60 luvulla niin pysyvyys oli tärkein ominaisuus ja näin muotoutuivat kestävät “viikkokampaukset” ja korkeat nutturat näppärissä käsissä ajalle ominaisen ammoniakin ja omenankukan tuoksussa.
1970-luvulla muodin tietoisuuteen harppasi muoti-ikoni Vidal Sassoon. Hän leikkasi tietä voimanaisille, joiden hiukset lyhenivät ja helmat pitenivät. Lyhyet hiukset vaativat uudenlaista osaamista ja jatkuvaa koulutusta. Anjalla oli pyrkimys oli jo alusta alkaen tuoda luonnonarvoja liikkeensä toimintaan ja tarjota mahdollisimman luonnollista ja turvallista kauneutta hiuksille. Sen vuoksi Hårologi ideologia puhutteli häntä ja asiakkaat pääsivät jo 70 luvulla tutustumaan miten voivat hoitaa hiuksia ja ihoa sisäisesti sekä ulkoisesti.
1980-luku ja permanentit! Muoti eli huikeaa nousukautta ja hiukset nousivat pystyyn geelin ja permanentin avulla. Tukkatalon henkilökunta on mukana monessa kilpailussa menestyksekkäästi. Ulkomaiset kouluttajat pitävät huolen siitä että kampaajat ovat ajantasalla kansainvälisistä virtauksista.
1990-luvulla ymmärrettiin että terve hius kasvaa terveestä pääpohjasta. 1995 Suomeen rantautui jo muualla Euroopassa vahvasti vakiintuneet tricologiset hoitomenetelmät. Tällöin meille ammattilaisille valkeni että hiuksissa on muutakin kuin muotia. Hiusten alla on samanlainen iho, kuin kasvoillasi. Valitset kasvojesi iholle huolellisesti tuotteet ja hoidot, entä hiustesi alla olevalle iholle (hiuspohjalle). Suomen ensimmäinen Tricoterapeutti löytyi Tukkatalosta, kun Anja hankki tämän pätevyyden. Tricoterapeutti on erikoiskoulutettu asiantuntija joka tutkii hiuksia ja päänahkaa. Tavoitteena tasapainotilanteen etsiminen ja hoitaminen oikeilla aineilla. Kotihoitoon liittyvät erikoistuotteet tulivat tärkeäksi osaksi asiakaspalvelua. Tukkatalo ensimmäisenä alan liikkeenä tuolloin yhdisti parturi-kampaamo palvelut ja samassa rytäkässä liikkeeseen tuli myös tietokone. Nämä molemmat aiheuttivat kovaa keskustelua ja vastutusta, mutta Anja vei nämä uudistukset läpi päätäväisyydellään.
2000-luvun henki on yhä teknistyvät ”täsmäaseet” sekä asiakaspalvelun yksilöllisyys. Yrityksen ohjakset otti Johanna Ahlberg ja tehtiin sukupolven vaihdos. Johanna Ahlberg työskenteli parturikampaajana yli kolmekymmentä vuotta ja on erikoistunut Ekokampaajaksi ja SafeHairSalon asiantuntijaksi.
– “kosmetiikan ja hiusten värjäyksen tulee olla turvallista, ilman, että muodikkuudesta ja laadusta tarvitsee tinkiä.
me tiedämme miten hiuksia on mahdollista värjätä turvallisesti mm suoraväreillä ja muilla turvallisilla tekniikoilla ja saada aikaan kestävä lopputulos ja upea tyyli”
2010 ekologiset arvot ovat tämän päivän teesit. Ekokampaaja palvelut, kasvivärit ja turvallisemmat hiusvärit tulevat suuren yleisön, alan ammattilaisten ja kuluttajan tietoisuuteen. Toiset vastustavat ja toiset rakastavat, joka tapauksessa tämä ilmiö on tullut jäädäksen. Tukkatalo on perinteitään noudattaen ensimmäisiä kampaamoja josta saa ekokampaajan palvelua. Pääsemme ainoana suomalaisena kampaamona Tanskassa opiskelemassa SafeHairSalon konseptin mukaiset Turvalliset hiustenvärjäys menetelmät ja tuotteet.
Uudet tuulet puhaltavat….
kun Tukkatalolle tuli täyteen 53 vuotta ja oli aika tehdä yritysjärjestelyitä.
Mukaan kuvioon astui seuraava sukupolvi kun Teemu Heiskasen avustuksella jaoimme tehtäviä ja vastuita,
– “Yrittäjällä on monta rautaa tulessa ja vieläpä yhtä aikaa. On tehokkaampaa ja kun jokainen tekee sitä missä on hyvä. Näin jää enemmän aikaa tärkeille asioille ja asiat tulee tehdyksi kunnolla ja loppun asti. Siksi halusimme operatiiviseen johtoon yrittäjän jolla on vahva ammattiosaaminen ja kokemusta alasta.”
Luonnollinen jatkumo löytyi läheltä kun Kadri Ojasta tuli liikekumppani.
Kadri Ojalla on alalta 20 vuoden kokemus ja hän vastaa nyt Tukkatalon päivittäisestä liikkeen johtamisesta ja organisoinnista, luotsaa 10 asiantuntijan joukkoa. Johanna Ahlberg ja Teemu Heiskanen puolestaan keskittyvät Tukkatalon brändi- ja markkinointiasioihin.
– ” Nyt se 60-luvun tyttölapsi luotsaa elinvoimaista kaksossisartaan oman lapsensa ja “ottotyttären”kanssa
Mutta yksi asia ei muutu; kampaamotyö on asiakkaan mielentilaa ja itsetuntoa kohottavaa käyttötaidetta ammattilaisen osaavissa käsissä.” Anja