Pinni – lehti 5/14
– Rohkeus tehdä asioita omalla tavalla, eri tavalla! Näin toimitusjohtaja Johanna Ahlberg hetken mietittyään summaa Tukkatalon 50-vuotista menestystä hiusalalla.
Tukkatalon perusti Johannan äiti Anja vuonna 1964.
– Anja on aina ollut edelläkävijä. Hän löysi tämän liiketilankin Munkkivuoren ostoskeskuksesta, jossa toimimme tänä päivänäkin. Anja myös osasi ajatella kampaamoalaa bisneksenä jo 1970- luvulla, ja otti tietokoneet avuksi myynnin seurannassa heti kun se oli mahdollista, Johanna muistelee jo edesmennyttä äitiään.
Johanna itse aloitti työt helsinkiläisessä Tukkatalossa ”vasta” vuonna 2000. Sitä ennen hän, jo vuodesta 1982, on kuitenkin toiminut alalla. – Se on intohimo tähän alaan, joka tarttuu äidiltä tyttärelle ja niin edelleen. Tällä alalla on niin paljon mahdollisuuksia kehittyä moneen eri suuntaan, Johanna kertoo ja kuvailee itseään tänä päivänä enemmänkin liikkeen kapellimestariksi kuin päähenkilöksi.
– Tämä on ensisijaisesti tiimityötä, jossa oikeat henkilöt tekevät työtä oikealla paikalla, yhdessä ammattitaitoisesti. Kaikki kunnia 50-vuodesta siis työntekijöille, Johanna kertoo ja lisää ylpeyttä äänessään, että osa työntekijöiden työsuhteesta on kestänyt jo yli 20 vuotta.
Tänä päivänä Tukkatalo on vahvasti ekologinen kampaamo. Into kestävään kehitykseen, ympäristötietoisuuteen ja luonnon kanssa yhdessä toimimiseen on juurtunut osaksi yritystä 1980- luvulta alkaen. Johanna kävi ekokampaaja koulutuksen vuonna 2008.
– Silloin oivalsin, mitä ekologisuus voi alalla käytännössä tarkoittaa. Kun allergisoiduin kemikaaleille ja pääsin mukaan kansainväliseen kampaamoalan Leonardo-projektiin, havahduin, kuinka maailmalla ollaan jo pitkällä näissä asioissa. Tämä fakta viitoitti tietä pitkälti jo siihen suuntaan, missä nyt mennään, Johanna kertoo viitaten Munkkivuoren liikkeen ekologisiin palveluihin.
”Haluaisin kauneusalalle turvallisuuskortin”
Tämä on yksi ”maali”, mihin Johanna on tähdännyt pitkään. Johannan mielessä siintää jo seuraavakin maali, jota tavoitella.
– Haluaisin kauneusalalle turvallisuuskortin, jonka suorittanut saisi värjätä hapeteväreillä. Tämä tarkoittaisi sitä, että hapetevärit vedettäisiin kokonaan pois kaupoista ja vai alan ammattilainen saisi tehdä värjäyksen. Näin värjäys olisi varmasti turvallinen sekä kampaajaa että asiakasta ajatellen. Tiedän, että jo tämän asian esittäminen vaatii rohkeutta, mutta sitähän meillä Tukkatalossa on aina riittänyt, Johanna hymyilee.
Tukkatalo juhli pyöreitä vuosia koko viime helmikuun ajan erilaisten kampanjoiden kautta. Esimerkiksi jokaisesta leikkuusta Tukkatalo lahjoitti 0,50 euroa HelsinkiMissiolle nuorten kriisityöhön. Lahjoituksista ja leikkauksista kertyikin komeat 1786 euroa varoja. Helmikuun juhlahuipennus oli viimeinen päivä järjestetty juhla ja näytös, jossa Tukkatalo pääsi näyttämään osaamistaan ja ideologiaansa yhdessä samaan yrittäjähenkeen puhaltavien kumppaneiden kanssa.
– Nämä olivat parhaat juhlat ikinä! Juhlassa nähtiin koko yritysfilosofiamme: Suomalainen käsityö, yhteistyö, ekologisuus, kierrätettävyys, turvallisuus, mutta ennen kaikkea kauneus.